Friday, July 27, 2012

...dUgAaN...

Assalamualaikum w.b.t.


Alhamdulillah dah masuk seminggu kita berada di bulan Ramadhan kareem
1st day puasa tu rasa cam xde dugaan berpuasa sebab hari xkeje
tapi dugaan utk mengawal perasaan marah kat orang...hihi
1st day tu jugak aku gi bazar wakaf bharu
ehm,tak rasa nak makan pape pun
tapi tergoda tgk air...
hihi xD


Minggu keje...
aku dah ponteng keje 1 hari
coz demam n tonsil
sakit sgt...
tp alhamdulillah dah semakin sembuh
hanya dengan madu sbg syifa'


Semalam hari paling menyedihkan dan memenatkan
dari pagi lagi aku rasa tak sedap hati
berdebar je...
lebih kurang pkul 12.45tghri
bos dah keluar amik anak kat tadika
then bos call sorang shabat di opis
bgtau yg ada kebakaran kat depan trafic lite
so,kitorang kluar sbg 'rescue' (rescue yg hanya memerhati je...)


kebakaran melibatkan 2 buah rumah
tak tau punca kebakaran
masih dalam siasatan
khabar angin mengatakan
punca kebakaran dari percikan bunga api
tak sure la...
so,ktorang bergegas ke tempat kejadian
huhu...panas sgt...
asap hitam berkepul2 keluar
jalan jem
polis dh buat sekatan
4 jentera bomba dah smpai selepas 15 minit kebakaran berlaku


pada pandangan mataku
air yg keluar dari pili bomba tu terlalu kecil
berbanding api yg rakus menjilat rumah
30 minit jugak la masa yg diambil utk memadamkan api tu
sebab jentera bomba tak boleh nak masuk dalam lorong ke rumah tu
sempit


apa yang terlintas difikiranku tym tu
kesian kat makcik tu
mungkin ada hikmah disebalik kejadian tu


bila blk je rumah petang tu
aku rest sebab penat sgt
tak tau kenapa
tapi aku masih terfikirkan kejadian tghri td
then aku search...




ya Allah...
Kau tabahkan hati makcik Rohani
dalam menghadapi dugaanMu ini ya Allah


firman Allah S.W.T:
"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya."
(surah Baqarah:286)









No comments: